Co je „Gothic Belly Dance“?

Zafirah

 

Se současnou vlnou různých fúzních až dekadentních tanečních stylů se k nám začíná dostávat taky styl „Gothic Belly Dance“.

„Gothic Belly Dance“ nebo také „Raks Gotique“ je temná odnož orientálního tance. V tomto tanečním směru nenaleznete klasickou oslavu života a ženství, veselé barvy a třpyt, ale dramatičnost, mystiku a temnotu. Tanečnice, kterým nesedí tradiční orientální styl tanečního projevu nebo nechtějí být vždy za veselou kabaretní princeznu a chtějí prostřednictvím tance svému publiku ukázat taky temnou stránku své osobnosti, ponořte se tedy do hlubin „gotického orientálního tance“  (dále jen „GBD“).

 

            Při tvorbě tohoto článku jsem ponejvíce čerpala z webových stránek www.gothicbellydance.com a výukové videokazety průkopnice tohoto stylu, americké tanečnice Tempest (www.darklydramatic.com)

 

            Styl GBD jako takový je velmi mladá záležitost a začal se přesněji formovat zhruba před deseti lety. Od té doby se rozšiřuje a jeho oblíbenost narůstá. Věnují se mu tanečnice, které mají základ v tribalu  i v klasickém kabaretním stylu tance, sólistky i skupiny. Jde o silně emotivně a dramaticky ztvárněnou uměleckou formu. Nečekejte žádné skutečné násilí, krev či sekty, jde pořád jen o druh umění, které ale prezentuje prostřednictvím tance temnotu duše….

Proto, abyste mohli tančit GBD nemusíte patřit mezi Gotiky. Pokud se ale chcete tomuto směru věnovat, je třeba mít alespoň základní přehled o gotické subkultuře, její historii a směrech. Stejně tak jako jsou různé styly „Gotiky“ – od burlesek, přes čarodějky a vampíry  až po cyber, i  v GBD se tanečnice může stylizovat dle svého naturelu  do různých rolí. Nejčastější to bývají burlesky, žena-vamp 20-tých let minulého století, kněžka nebo cyber/techno/industrial styl. Při vystoupení skupin jsou velmi časté jevištně pojaté prezentace ve stylu pohanských rituálů či „plesu upírů“.

Gotická tanečnice musí pro svůj projev umět sladit techniku tance, hudbu, choreografii, kostým, využít prostředí, ve kterém vystupuje…pro dosažení silně dramatického emotivního projevu, který diváka vtáhne a stáhne hluboko do niterných pocitů tanečnice, i jeho vlastních. A pro tento výsledný efekt je v tomto tanci více než v jiných stylech potřeba ono charisma či síla osobnosti, která celý výstup uceluje a dává mu sílu.

Dá se říci, že jsou dvě skupiny tanečnic: první se věnuje i jiným stylům, má GBD zařazen do svého repertoáru a prezentuje ho pouze příležitostně; ta druhá má většinou užší vazby na gotickou subkulturu a GBD je jejich stěžejním tanečním směrem.

            GBD využívá taneční prvky a techniku klasického kabaretního i tribal tance, a poněvadž se jedná o moderní fúzní styl, je obvyklé zařazení prvků z indického, výrazového, techno tance či baletu, nebo tradičních tanců Dálného Východu.

Jako taneční pomůcky se využívají závoje, křídla, šavle,vějíře, oheň v různých podobách, živí hadi…nebo cokoliv, co podtrhne a dodá efekt danému vstupu. 

Při vystoupení GBD je třeba dodržovat stejné zásady pro vystupování jako v jiných stylech orientálního tance. Je třeba mít na paměti, že Vaše vystoupení nezačíná a nekončí s hudbou, kterou Vám pustí z CD – důležitý je příchod i odchod. V tomto tanečním stylu je ještě důležitější udržet kolem osoby tanečnice jisté tajemno, a nesrazit celé vystoupení např. tím, že pobíháte před vystoupením v publiku oblečená v kostýmu…..

Hudba používaná v GBD je v podstatě jakákoliv, která se hodí do vkusu tanečnice a k typu vystoupení. V mnoha případech se používá hudba s orientálním základem, ale velmi časté jsou elektronické, rockové, popové, historické či relaxační skladby.

Co se týká kostýmů: Mnoho lidí si myslí, že gotický kostým musí být černý. Je pravda, že černá je základem, ale velmi častá je i červená, vínová, fialová, tmavě modrá nebo bílá. Z materiálů jsou nejčastější: samet, satén, brokát, „staré“ vzory a sárí tmavých barev, ale také kůže a latex. Zdobení a šperky jsou jakékoliv dle vkusu tanečnice, velmi oblíbené jsou etnické šperky, zejména z oblasti Afghánistánu a Indie, časté je zdobení různými druhy peří.

Make-up bývá spíš divadelní, podtrhující konkrétní taneční vstup. Tradiční je bledá pleť, černě zvýrazněné oči a tmavé rty. Důležitý je účes – Gotici všeobecně si potrpí na nekonvenční střihy a neobvyklé barvy.

 

 V tomto článku jsem se snažila o takový zevrubný náhled do stylu GBD, materiálů se dá najít samozřejmě víc.

Co více dodat? Dle mého názoru není GBD tanec, ve kterém by se našlo mnoho tanečnic. A ty, které se mu už věnují, jsou většinou výrazné osobnosti, které si to přeberou tak nějak po svém a vytvoří si v GBD vlastní roli, která jim vyhovuje. I když je tento tanec hlavně o dramatičnosti a temné stránce Vašeho já, není zase dobré brát se tak úplně smrtelně vážně a vnést i do něj trochu humoru a nadsázky.

Zde jsou odkazy na pár známých osobností GBD: Ariellah (www.ariellah.com), Sashi (www.ascendtribaldance.com), a můj soukromý tip – Morgana (www.nieblasdeavalon.com)

GBD má i vlastní festival – Gothla (www.gothla.co.uk)

 

 

 

 

 

"The mysteries of life, death, and eternity... Enter our dark labyrinth and meet an exotic array of striking characters and creatures: Souls possessed by an ancient evil spirit; a black-winged fallen angel; an incarnation of Kali and Isis; a leopard-woman from the island of Dr. Moreau; a tormented silent movie vamp; a Gothic “Lolita” in love with Death; a wanderer in spiritual exile; a snake morphing into a woman; a seeker violated and redeemed by divine domination; a Siren exercising her lethal charms; a worshipper of a winged serpent; a flame whose deadly habits are all-too-human; a run-away gargoyle; a maiden transforming into a warrior sorceress; a haunting deja vu where victim, violator and avenger merge into one... and more." (www.wingsofayshe.com)